09019990290 02156338038

سونوگرافی بارداری چند مرحله است؟

سونوگرافی بارداری چند مرحله است؟

تیم تولید محتوایی ایران نوبت

دوران بارداری

یکی از گام هایی که خانم ها در طول زندگی خود بر می دارند و یکی از احساسی ترین مسیرهای پیش روی آن ها می باشد مادر شدن است و البته هر خانمی برای اولین بار که با این احساس روبه رو می شود، وجودش پر می شود از نگرانی درباره نوزادی که در وجود او در حال رشد و تکامل است، نگرانی درباره سلامت جنین، صدای قلب نوزاد، حرکات جنین و موارد دیگر. به همین منظور اغلب مادران در اوایل دوران بارداری خود به دنبال سونوگرافی هایی هستند که در این دوران باید انجام دهند تا از سلامت جنین خود آگاه شوند.
در اینجا می خواهیم به بررسی مراحل کلی بارداری و سونوگرافی هایی که باید در این دوران انجام شوند بپردازیم پس اگر شما هم یک مادر نگران برای جنین خود هستید و می خواهید با کسب اطلاعات بیشتر استرس خود را کاهش دهید با ما همراه باشید!
در ابتدا مادران باردار باید بدانند که بارداری به 3 دوره کلی تقسیم بندی می شود و خانم ها حدود 40 هفته بارداری را پشت سر می گذارند؛ 12 هفته ی اول را دوره سه ماهه اول، هفته های 12 تا 24 بارداری دوره سه ماهه دوم و هفته های 24 تا 40 بارداری را دوره سه ماهه سوم بارداری می گویند.
نکته ای که وجود دارد این است که جنین به صورت کلی در حدود 38 هفته در رحم مادر است اما چرا می گویند بارداری 40 هفته است؟ چون زمان دقیق تخمک گذاری کاملا دقیق مشخص نیست، بارداری را از اولین روز آخرین دوره قاعدگی در نظر می گیرند (2 هفته اول هم زمان تخمک گذاری در نظر می گیرند) به همین دلیل گفته می شود دوران بارداری 40 هفته است.
احتمالا برای شما که در حال مطالعه این مقاله هستید جالب است بدانید که در هفته های اول بارداری جنین در رحم چه اندازه ای دارد و به چه شکلی تشبیه می شود پس مطالعه مقاله هفته های اول بارداری را به شما توصیه می کنیم!

سونوگرافی های بارداری

سونوگرافی های بارداری


همانطور که پیش تر هم گفته شد بارداری سه بخش سه ماهه اول، دوم و سوم تقسیم می شود که سونوگرافی هایی که انجام می شود هم به این دوران تقسیم می شوند.

سونوگرافی های سه ماهه اول بارداری

معمولا 2 هفته پس از عقب افتادن قاعدگی، خانم ها به دنبال تست بارداری هستند در حدود هفته پنجم بارداری یعنی اولین سونوگرافی بارداری و تعیین سن جنین از هفته های 5 تا 12 بارداری انجام می شود ولی بهتر است از هفته ششم انجام شود تا در صورت بارداری، قلب جنین (در هفته پنجم) هم تشکیل شده باشد و صدای قلب هم شنیده شود.
غربالگری NT که برای بررسی آنومالی های جنین مانند ناهنجاری های کروموزومی و اختلالات رشد با این سونوگرافی که به معنای اندازه گیری ضخامت مایع پشت گردن جنین است، قابل بررسی است و در هفته های 11 تا 13 بارداری (هفته اول سه ماهه دوم بارداری) انجام می شود.

سونوگرافی های سه ماهه دوم بارداری

این دوره رایج ترین زمان برای انجام سونوگرافی ها است. سونوگرافی های تعیین جنسیت، سونوگرافی آنومالی (بررسی آنومالی ها و ناهنجاری های مادرزادی جنین) و اکوی قلب جنین در هفته های 17 تا 22 بارداری انجام می شود.

سونوگرافی های سه ماهه سوم بارداری

در این دوره فقط یک سونوگرافی به عنوان سونوگرافی آخر که در هفته های 32 به بعد انجام می شود برای بررسی جنین و نوع زایمان است.
گاهی برخی مادران به دلیل بارداری های پرخطری که دارند، باید علاوه بر سونوگرافی هایی که در دوران بارداری برای اطمینان از سلامت جنین و مادر ضروری هستند، سونوگرافی های تکمیلی نیز انجام دهند که این سونوگرافی ها با توجه به وضعیت و شرایط جنین و مادر با صلاح دید پزشک متخصص زنان و سونوگرافیست درخواست می شوند و برای بررسی بیشتر نیاز به انجام آن ها است اگر می خواهید بدانید کدام سونوگرافی ها ضروری است چک لیست سونوگرافی های باردرای و آزمایشات را مطالعه فرمائید.

نتیجه

انجام سونوگرافی های روتین برای بررسی میزان رشد و تکامل جنین و اطلاع از سلامت جنین بسیار مهم است و آگاهی از روند رشد و سلامت جنین به کاهش استرس مادران و آرامش آن ها در دوران بارداری کمک بسیاری می کند که دوری مادران از استرس از اهمیت بالایی در دوران بارداری برخوردار است.
چنانچه تمایل به دریافت نوبت از مرکز دکتر غلامرضا رحیمی که یکی از بهترین مراکز سونوگرافی در گلستان بهارستان تهران است را دارید می توانید از طریق دکمه دریافت نوبت اقدام فرمایید.


منبع
parents

Loader